B12-es belsőkúpú patronbefogó készítése

Vásároltam egy 200 Hz-es megmunkáló motort, melyen eredetileg gyorstokmány van, de így csak fúrásra lehet használni, ezért ezt le kell cserélni B12-es, belsőkúpos ER16-os befogóra. ER16-ra azért esett a választásom, mert ilyen patronkészlet, valamint patronanya áll rendelkezésemre.

Az alábbiakban bemutatom, hogyan készítettem a befogót esztergán, köszörülés nélkül (most éppen nem tudok köszörülni…).

A befogó rajza

Adatok:          B12-es fél kúpszög     : 1o 25’ 50”

                        patron fél kúpszög     : 8o 

1. Ø25-ös, C45 minőségű, legalább 120 mm hosszú köracélt tokmányba fogunk, 70 mm kilógással
2. oldalazás, központfurat készítés, furat Ø11-es fúróval, 65 mm mélységig, majd Ø12-es fúróval 24 mm mélységig fúrunk, majd Ø22 +0 -0,1 tűréssel   esztergálása 65 mm hosszon

3. leszúrás
4. előre elkészített, Ø 22-es furatú, kb. 28-30 mm külső átmérő, 50 mm hosszú hasított persely tokmányba helyezése, jelzéshez igazítva
5. a leszúrt darabot befogjuk úgy, hogy a 12-es furatú rész álljon ki a perselyből 30 mm hosszan. Ütés ellenőrzés, 2-3 századon belül kell futnia
6. menet kifutáshoz alászúrás

 

7. M22x1,5 menetvágás

8. kézi szán elállítása 8o-ra
    8o kúpos furat esztergálása 0,15 mm ráhagyással

9. kézi szán átállítása 1o 25’ 50”-re
10.a hasított perselyben megfordítjuk a munkadarabot, ütés ellenőrzés, B12-es kúpot készre esztergáljuk
11.a perselybe, a már korábban elkészített B12-es kúpos csapot befogjuk, ütést ellenőrizzük, ha több mint 0,01 mm, felszabályozzuk

12. a kúpra illesztett patronbefogónak a 16o-os kúpját készre esztergáljuk

Próbamarás, úgy tűnik, működőképes

A műveleti sorrendből kihagytam az élletöréseket, felületek csiszolását.

AB12-es kúp felső részébe, egymással szemben 2 db M4-es menetes furatot is elhelyezek, ezzel biztosítva a befogót a motortengely kúpos csapján.

Még néhány gondolat:

 - A kúpszögek beállításának egyszerű módja, hogy a kéziszán durva állítását egy pontos kúp segítségével pontosítjuk.

- A segédkúp esztergálásának ellenőrzésére a tengellyel párhuzamosan húzunk egy vékony vonalat filctollal,

majd ráhelyezünk egy gyári kúpos alkatrészt és egy irányba forgatjuk, majd levéve megvizsgáljuk hogyan kenődött el a festék.

- A hasított perselynek a falvastagsága legalább 3 mm legyen, a hossza pedig érjen túl a tokmánypofák hosszán.
  Ezt is célszerű C45-ös anyagból készíteni, így nem nyomódik a pofa a felületébe.

vissza