Asbóth Oszkár
Bay Zoltán
Bánki Donát
Bláthy Ottó Titusz
Bródy Imre
Csonka János
Déri Miksa
Eötvös Loránd
Fonó Albert
Gábor Dénes
Galamb József
Ganz Ábrahám
Heller László
Irinyi János
Jedlik Ányos
Jendrassik György
Kandó Kálmán
Kármán Tódor
Kruspér István
Kühne Ede
Mechwart András
Mihály Dénes
Neumann János
Pattantyús Ábrahám G.
Puskás Tivadar
Richter Gedeon
Rybár István
Szent-Györgyi Albert
Szilárd Leó
Tihanyi Kálmán
Winkler Lajos
Zemplén Géza
Zipernowsky Károly
Sir Isaac Newton
Nikola Tesla |
ASBÓTH OSZKÁR (1891-1960)
1891.
március 31-én született Pankotán. Iskolába Aradra járt. Különösen az első
világháború idején foglalkozott sokat a helikopter gondolatával, amikor a
tüzérfigyelésre használt, hidrogénnel történt sárkányballonok működése egyre
nehezebbé vált. Ekkor a magyar Petróczy István és Kármán Tódor, később pedig
ő is csatlakozva hozzájuk, együtt foglalkoztak a benzinmotorral hajtott,
kötött helikopter szerkesztésével. E szerkezet stabilitását azonban nem
sikerült megoldaniuk. Asbóth Oszkár nem elégedett meg a kötött helikopter
nyújtotta eredményekkel, és több mint tíz évnyi kísérletezés után
elkészítette 120 lóerős helikopterét, ami kilenchengeres motorjával helyből,
merőlegesen fel tudott emelkedni. Az AH-1 nevet viselő jármű 1928.
szeptember 9-én emelkedett a magasba. A kísérlet remekül sikerült, s még
számos eredményes repülést tudtak bonyolítani a géppel. Asbóth munkatársai:
Hosszú István pilóta 87, Víg Mihály művezető 95 alkalommal emelkedett a
magasba. Az összesen 192 kísérleti repülés alatt Asbóth négy
helikoptertípusa 29 órát töltött a levegőben. A legnagyobb magasság 30-50m
volt csak azért, mert a kényszerleszállás lehetősége még nem volt megoldva.
Az első helikopter
A gimnáziumi évek alatt sokat olvasta Verne: Hódító Robur c. könyvét,
melynek hatására Ő is gondolkozni kezdett egy repülő szerkezet megépítésén.
Iskolatársa és barátja Heller Gyula volt ebben nagy segítségre. A fáskamrát
ki is nevezték kísérleti laboratóriumnak, és készítettek egy légcsavart,
majd egy modellt építettek, amit gumimotorral felszerelve próbáltak
felrepíteni. A gép az udvaron tett kísérlet során a fiúk magasra tartott
kezéből elengedve siklórepüléssel jó darabig szállt, majd az orrára billenve
földet ért. A diákévek teltek, de Oszkár sem a kísérletezést, sem a
modellezést nem hagyta abba. Sokat és szépen rajzolt, festőművésznek
készült, na és repülőgép-vezetőnek. Amikor apja a terveiről kérdezte, nagy
természetességgel felelte, hogy megépíti az álmodott gépet.
Apja
helyeselte fia szándékát. Miután a diákévek elmúltak, mérnöknek készült, de
korábbi tervéről akkor sem mondott le. Az automobil akkor már nem számított
újdonságnak, a katonatisztek, orvosok többsége rendelkezett is vele. Egyre
többet lehetett hallani a Wright testvérek rekordjairól is, akik 1904
augusztusában már ketten is repültek egy gépen, és egy évvel később 38 perc
alatt 39 km-t tettek meg. Igen, de az amerikaiaknak van pénzük, ő pedig
hiába kért támogatást az éjszakánként százezreket elkártyázó földesuraktól,
csak nevettek rajta, mikor repülőgép-kísérleteiről hallottak. Ám az egyik
kárpitos mester, aki örökséghez jutott, tudott neki némi pénzt adni, és
felajánlotta műhelye berendezését is. Asbóth Oszkár pedig légcsavarokat, fém
alkatrészeket és huzalokat rendelt Párizsból, és hozzálátott a munkához.
Sokan figyelték kísérletét, voltak kik tiltakoztak az őrült terv ellen.
Amikor
elkészült a gép, nagy izgalommal készült a kipróbálására. Az első utas egy
homokzsák volt, de később már maga Asbóth is beült a gépbe, ami néhány perc
erejéig valóban repült.
Egy békés délutánon, amikor épp otthon olvasgatott, Heller Gyula gyerekkori
barátja kopogtatott idegesen ajtaján.
- Gyere gyorsan! Nézd mi történt!
Rohantak is gyorsan a repülőtérre, ahol a kis gép összetörve hevert a
gyepen.
- Mi történt? - kérdezte rémülten Oszkár.
Hamarosan megtudta. A bérelt hangárt, és a hozzá tartozó területet a város
vezetősége - véletlenül vagy szándékosan - másnak adta bérbe, s Őt
elfelejtették (?) erről értesíteni. Az új bérlő kiüríttette a hangárt,
hosszú évek kemény munkáját semmisítve meg ezzel.
Sok-sok évvel később, amikor már elkészült az igazi helikopter, és Asbóth
Oszkár mögött küzdelmes, ám sikeres élet állott, könyvet írt munkájáról Az
első helikopter címmel. Ebben így írta le e gyászos aradi esetet: "...egy
világ omlott össze...a sok munka, verejtékes fáradozás, íme...aprófa ...
sírva fakadtam...kis gépem roncsára borultam és zokogtam."
sulinet.hu |