FELTALÁLÓK | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Asbóth Oszkár Bay Zoltán Bánki Donát Bláthy Ottó Titusz Bródy Imre Csonka János Déri Miksa Eötvös Loránd Fonó Albert Gábor Dénes Galamb József Ganz Ábrahám Heller László Irinyi János Jedlik Ányos Jendrassik György Kandó Kálmán Kármán Tódor Kruspér István Kühne Ede Mechwart András Mihály Dénes Neumann János Pattantyús Ábrahám G. Puskás Tivadar Richter Gedeon Rybár István Szent-Györgyi Albert Szilárd Leó Tihanyi Kálmán Winkler Lajos Zemplén Géza Zipernowsky Károly Sir Isaac Newton Nikola Tesla |
A Bácson született Déri Miksa 1877-ben szerzett vízépítõ-mérnöki oklevelet a Bécsi Mûegyetemen. 1878 - 1882 között a Duna és a Tisza szabályozási munkáinak tervezésével foglalkozott. Ezzel párhuzamosan elektrotechnikai tanulmányokat is folytatott. 1882-ben a Ganz-gyár mérnöke, késõbb pedig igazgatója lett, ahol ebben az idõben rendkívül tehetséges szakemberek dolgoztak együtt. Zipernowskyval közösen, még ebben az évben kidolgozott egy öngerjesztésû váltakozó áramú generátort, amelyet 1883-ban kezdtek gyártani. 1883-tól Déri Miksa Bécsben dolgozott a Ganz-gyár villamos osztályának ausztriai képviselõjeként. 1885-ben Bláthy Ottóval és Zipernowsky Károllyal megalkották a transzformátort. A kísérleti munka oroszlánrészét Déri végezte. 1889-tõl megszervezte és berendezte a bécsi villamos erõmûvet. 1898 - 1902 között kompenzált egyenáramú gépén dolgozott. Két év múlva megalkotta a késõbb róla elnevezett repulziós motort. A Déri-féle repulziós motor nagy hiányt töltött be, a felvonókat ugyanis a használatban lévõ egyetlen motortípussal sem tudták biztonságosan üzemeltetni. Keferendszerû motorját sorozatban gyártották és az egész világon használták.
Déri
Miksa 1895 után megadott szabadalmai
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||