FELTALÁLÓK | ||
Asbóth Oszkár
|
Makón született, tanulmányait Budapesten végezte, a mai Bánki Donát Mûszaki Fõiskola jogelõdjénél. Gépészmérnöki diplomája megszerzése után rövid ideig a diósgyõri Vasgyárban dolgozott mûszaki rajzolóként, majd a Magyar Automobil Rt.-nél, ahol egy németországi tanulmányutat nyert. 1903-ban több német városban járt, mindenütt szakmunkásként dolgozott. Ekkor hallott az 1904-es amerikai autó világkiállításról, ezért megtakarított pénzén októberben hajón elutazott Amerikába. A Westinghouse Mûveknél szerszámkészítõként helyezkedett el. Az akkor alig kétéves Ford Motor Company kötelékébe 1905 decemberében került, mint tervezõ. Az N-modell hûtõrendszerének áttervezése után a gyár fõkonstruktõre lett, s a híres T-modell sok fontos alkatrészét õ tervezte. 1915-tõl a Fordson-traktor tervein dolgozott. 1921-ben ösztöndíjat alapított olyan makói, szegény sorsú diákoknak, akik felsõ ipari iskolában kívántak tanulni. Az elsõ világháború alatt hadigépek szerkesztésével foglalkozott, pl. tengeralattjáró-keresõvel. Több alkalommal ellátogatott Magyarországra, s elõadásokat tartott a Magyar Mérnök és Építész Egyletben. A második világháború idején Ford ötletére hathengeres kiskocsit tervezett, amely 1942-ben készült el. Orvosai tanácsára 1944-ben visszavonult az aktív munkától.
T modell 1912-ből (A FORD mai makettje)
|
|