Asbóth Oszkár
Bay Zoltán
Bánki Donát
Bláthy Ottó Titusz
Bródy Imre
Csonka János
Déri Miksa
Eötvös Loránd
Fonó Albert
Gábor Dénes
Galamb József
Ganz Ábrahám
Heller László
Irinyi János
Jedlik Ányos
Jendrassik György
Kandó Kálmán
Kármán Tódor
Kruspér István
Kühne Ede
Mechwart András
Mihály Dénes
Neumann János
Pattantyús Ábrahám G.
Puskás Tivadar
Richter Gedeon
Rybár István
Szent-Györgyi Albert
Szilárd Leó
Tihanyi Kálmán
Winkler Lajos
Zemplén Géza
Zipernowsky Károly
Sir Isaac Newton
Nikola Tesla
|
Nikola
Teslában a háromfázisú villamos-energia rendszer feltalálóját és megvalósítóját
tiszteljük, kétségkívül a második ipari forradalom egyik legzseniálisabb alakja
volt. 1856-ban
született Horvátországban egy szerb ortodox pap fiaként. Ausztriában és
Csehországban tanult, de éppen Budapesten tartózkodott, amikor a forgó mágneses
mező és az indukciós motor ideája megfogalmazódott benne. Párizsban az Edison
társaságnak dolgozott, majd 1884-ben 28 éves korában áthajózott Amerikába.
Amikor megérkezett 4 cent, néhány saját vers és egy repülő szerkezet terve volt
a zsebében. A következő évben a Westinghouse cég feje megvásárolta Tesla
háromfázisú dinamójának, transzformátorának és motorjának a szabadalmi jogát, és
ezzel kezdetét vette a küzdelem Edison egyenáramú és Tesla-Westinghouse
váltóáramú rendszere között.
Ma már nehéz megérteni, hogyan védelmezhette egy
olyan technikai zseni, mint Edison az egyenáramú rendszert a váltóáramúval
szemben. A technika-történészek határozottan állítják, hogy ha beleilleszkedünk
a kor műszaki ismeretkörébe és gondolkodásmódjába, Edison álláspontját nagyon is
megalapozottnak kell tartanunk. A feszültség transzformálhatóságának a
jelentőségével a veszteségek csökkentése érdekében ő is pontosan tisztában volt,
de úgy gondolta, hogy ezt az egyenáramú rendszerben is meg lehet oldani. Tesla
fellépése idején azonban a kérdés még nyitva volt, és Tesla technikai
zsenialitását nem is értékelhetnénk méltóképpen, ha erről megfeledkeznénk. A
Westinghouse cég gondoskodott az 1893-as chicago-i expo kivilágításáról, és nagy
sikert aratott vele.
Ez a siker jelentős
szerepet játszott abban, hogy a Westinghouse nyerte meg az első Niagara erőműre
kiírt pályázatot, amely Tesla szabadalmai alapján készült el és az ő nevét
viselte. Az erőmű 1896-tól látta el Buffalo-t árammal.
Ezek a sikerek azonban nem elégítették ki Tesla
száguldó fantáziáját. Sokkal ambiciózusabb álmot dédelgetett magában, az
üzemanyag nélküli motor tervét, ami fölöslegessé tett volna erőművet, hálózatot
egyaránt. Tesla sohasem mutatott be ilyen motort a nyilvánosság előtt. De
sokszor nyilatkozta a sajtóban, hogy a feladatot lényegében megoldotta. A
sajtónyilatkozataiból, a magánleveleiből és főleg a szabadalmaiból kell
kihámoznunk, milyen megoldásra célzott. Ezekből a dokumentumokból mindenekelőtt
kiderül, hogy az "üzemanyag nélküli motor" elnevezés, ami magától Teslától
származik, ebben a formájában félrevezető. Kizárólag az indokolja, hogy egy
újságcikk címében röviden és provokatívan kellett megnevezni a szerkezetet, amit
megálmodott. Valójában olyan motorra gondolt, amelyik képes üzemanyagként
hasznosítani az anyagnak azokat a formáit, amelyek a közönséges földi
körülmények között mindenütt jelen vannak. Elég ezt a tényt figyelembe venni és
máris látjuk, hogy Tesla motorjának nem kell szükségképpen megsértenie a
termodinamika egyik főtételét sem.
A technikai elgondolás az öngerjesztés elvén
alapult. A generátor tekercseiben a Lorentz-erő következtében jön létre az áram,
amikor a tekercs mágneses mezőben forog. De a létrejövő áram — ha egyszer
megindult, — maga táplálhatja azt az elektromágnest, amelyik az őt generáló
mágneses teret hozza létre. Ha kiderülne, hogy ehhez a folyamathoz, plusz még a
tekercsek forgatásához kevesebb energia is elég, mint amennyi termelődik, akkor
előttünk áll az üzemanyag nélküli motor.
Tesla Faraday egyik találmányához, a
Faraday-koronghoz nyúlt vissza. Egy réz korongot állandó mágnes fölött
forgatunk. A nyilakkal jelzett irányban áram indul meg, amely táplálja a
villanykörtével szimbolizált fogyasztót. Ha a korong forgatását abbahagyjuk, de
a villanykörte helyébe áramforrást kapcsolunk, akkor a korong forogni kezd —
generátor üzemmódból motor üzemmódba térünk át.
Az öngerjesztés elve nem Tesla találmánya. Ezt
akkor már nagyon jól ismerték. Tesla fő célkitűzése az volt, hogy az
öngerjesztés hatékonyságát jelentősen megjavítsa. A javulásnak abban kellett
megmutatkoznia, hogy ha külső erővel forgásba hozzuk a motort, majd abbahagyjuk
a forgatást, milyen hosszú ideig fog tovább forogni önmagától. A szerkezet akkor
válik üzemanyag nélküli motorrá, ha a forgás sohasem áll le (vagyis végez
legalább annyi munkát, amennyi a súrlódási veszteségeket kompenzálja). Minden
jel arra mutat, hogy Tesla ezt a célt elérhetőnek vélte. A The Electric Engineer
egyik 1891 évi számában Tesla mélyenszántó analízist publikált Faraday
korong-generátoráról, amelyben megjelölte a tökéletesítés konkrét útját. Egyebek
között olyan nagy keresztmetszetű mágnest alkalmazott, amely nagyobb átmérőjű
volt, mint a korong, és teljesen lefedte. De a leglényegesebb újítása az volt,
hogy a rézkorongot szigetelőanyagból készített koronggal helyettesítette,
viszont egészen speciális geometriájú tekercseléssel látta el, amelynek "negatív
önindukciója" volt. Mint tudjuk, a szokásos tekercsekben az indukált feszültség
a gerjesztő feszültség ellen hat. Tesla tekercselése azonban fordított irányban
működött, és ő ezt kísérletileg igazolta is. A cikkben még azt is megjegyzi,
hogy ezeknek az elveknek az alapján több olyan gépet is készített, amelyekben
„az áram, ha egyszer elindult, nemcsak fenntartotta magát, hanem még növekedett
is”. Tesla tisztában volt vele, hogy üzemanyag nélkül még a legtökéletesebb
visszacsatolt Faraday-korong sem képes működni, azonban a lehetséges üzemanyagra
vonatkozó elképzelései az anyagnak és az elektromosságnak olyan felfogásán
alapultak, amelyek mára már tökéletesen elavultak.
Tesla előbb említett cikke 1891-ből származik,
amikor az atomfizika, a kvantumelmélet, a szilárdtest-fizika még egyáltalán nem
létezett. A Maxwell-féle elektrodinamika természetesen ismert volt, ezért tudta
Tesla kidolgozni a probléma bizonyos szerkezeti-technikai oldalát. Az
üzemanyag-kérdés azonban az anyagszerkezet körébe tartozó probléma, amelyről
Maxwell elektrodinamikája lényegében semmit sem mond, de olyat biztosan nem,
amit ma igaznak fogadhatunk el. Ez a magyarázata annak, hogy az üzemanyag
kérdésében Teslának meg kellett maradnia a metafora szintjén. Több helyen is
elmondta, hogy szerinte mihez hasonlatos az a folyamat, amely az üzemanyag
nélküli motorjában lejátszódik. Ez az elképzelés lényegében szó szerint Tesla
egy 1900-ban keletkezett írásából:
„Képzeljük el, hogy egy tartályt helyezünk el egy
tó fenekén és kiszivattyúzzuk belőle a vizet. Tudjuk, hogy amikor engedjük, hogy
a víz újra megtöltse a tartályt, elvben munkavégzés történhet, de egy
szemernyivel sem több, mint amennyit a kiszivattyúzásra fordítottunk.”
A víz és a tartály csupán hasonlat, igazából a
tökéletesített Faraday-dinamó lebegett a szeme előtt. Így folytatja:
„A hő például a folyadékhoz hasonlóan bizonyos
általános mechanikai törvényeknek engedelmeskedik, de nem egészen pontosan
olyan, mint a folyadék — energia, amely átalakítható az energia más formáivá,
amikor egy magas szintről alacsonyabbra esik le. Tegyük fel, hogy a víz is,
amikor bejut a tartályba, átalakul valami mássá, amit nagyon kis energia
ráfordítással el lehet távolítani belőle. Például átalakulhat oxigénné és
hidrogénné.”
Tesla azt már sehol sem részletezte, hogy
konkrétan a tökéletesített Faraday-dinamó hogyan realizálja ezt az elgondolást.
Minden bizonnyal volt elképzelése erről is, de nem tudjuk, milyen. Azonban
bizonyos, hogy az elképzelése nem alapulhatott máson, mint a kor fizikai
világképén, amiről ma már tudjuk, hogy éppen a Tesla szempontjából
leglényegesebb ponton bizonyult tévesnek Nagyon valószínű ugyanis, hogy Tesla
gondolatvilágában a példabeli víz szerepét az elektromágneses éter töltötte be,
ahogy azt akkoriban, a relativitás-elmélet létrejötte előtt elképzelték. A
szerkezet funkciója az volt, hogy a beáramlott étert "felritkítsa", és ezáltal
lehetővé tegye, hogy a beáramlás során munkavégzés történjen - az elgondolás
szerint nagyobb, mint amennyit a „felritkítás” követel. Ez az elképzelés nem
különbözik lényegesen attól, ahogy a robbanómotor hasznosítja a szénhidrogének
belső energiáját. Ha helyesen rekonstruáljuk Tesla elképzeléseit, akkor azt
mondhatjuk, hogy Tesla „étermotort”; akart létrehozni. A felfedezők, akik olyan
tájakra merészkednek, ahol előttük még senki se járt, joggal vívják ki a
csodálatunkat és a rokonszenvünket - lényegében függetlenül attól, hogy mit
hoznak haza a hátizsákjukban. Tesla is ilyen ember volt. De ennek a ténynek nem
szabad elhomályosítania a tisztánlátásunkat. Tesla az üzemanyag nélküli motor
tervét olyan spekulatív elképzelésekre alapozta, amelyeket a fizika fejlődése
nem igazolt.
Tesla úgy képzelte, hogy azt az energiát, ami a
Faraday-dinamót működtetné, pusztításra is fel lehetne használni (Pedig
békeszerető ember volt. Egyszer azzal váltotta ki az amerikai közvélemény
rosszallását, hogy nem vállalta, hogy egy gyilkos perében, amelyik
halálbüntetéssel is végződhetett, esküdt legyen.) Itt is volt olyan reális
kiindulópontja, mint a tökéletesített Faraday-dinamó: Ő állított elő a technika
történetében először olyan intenzív nagyfrekvenciájú elektromágneses teret,
amelyben a katódsugár csövek maguktól is elkezdtek világítani. Valószínűleg a
két jelenséget - az elektromágneses térenergiát és a Föld töltésrezgéseit, -
kombinálta Tesla azzal a feltételezéssel, hogy a mindenütt jelenlévő éter belső
energiájának a rovására egy viszonylag kis gerjesztésnek, mint egy „szikrának” a
segítségével óriási robbanást lehet előidézni. A század első évtizedében Tesla
erőfeszítései a vezeték nélküli energiaátvitel megvalósítására összpontosultak,
de az évtized közepe táján mély depresszió vett rajta erőt, amiben sok különböző
tényező játszott közre: a rivális Marconi sikerei a rádiózásban, financiális
problémák, a tudományos világ elutasító magatartása. És ekkor, 1908. jún. 30-án
Közép-Szibériában, a Tunguzka folyó körzetében iszonyatos robbanás következett
be, amelynek ereje 10-15 megatonna TNT-vel lehetett egyenértékű. Minden
valószínűség szerint meteor volt, noha meteorkrátert máig se találtak. A
történetbe pedig azért kerül be ez az esemény, mert olyan híresztelések keltek
szárnyra, hogy talán az elkeseredett Tesla hozta működésbe pusztító
energia-fegyverét.
Nikola Tesla 1943. január 7-én hunyt el New York
City-ben. A St. John katedrálisban százak vettek részt a gyászszertartásán.
Három Nobel-díjas közös táviratban fejezte ki tiszteletét „a világ egyik
legkiemelkedőbb szelleme előtt, aki a modern idők jelentős technológiai
eredményeinek a megszületésénél bábáskodott.”
|