Asbóth Oszkár
Bay Zoltán
Bánki Donát
Bláthy Ottó Titusz
Bródy Imre
Csonka János
Déri Miksa
Eötvös Loránd
Fonó Albert
Gábor Dénes
Galamb József
Ganz Ábrahám
Heller László
Irinyi János
Jedlik Ányos
Jendrassik György
Kandó Kálmán
Kármán Tódor
Kruspér István
Kühne Ede
Mechwart András
Mihály Dénes
Neumann János
Pattantyús Ábrahám G.
Puskás Tivadar
Richter Gedeon
Rybár István
Szent-Györgyi Albert
Szilárd Leó
Tihanyi Kálmán
Winkler Lajos
Zemplén Géza
Zipernowsky Károly
Sir Isaac Newton
Nikola Tesla
|
CSONKA JÁNOS (1852 - 1939)
(Szeged, 1852. jan. 22. – Budapest, 1939. okt.
27.)
A jelenleg üzemeltetett sok száz millió benzinmotorokon ma is olyan
karburátor van, melynek alapgondolatával – Bánki Donáttal együtt – ők
ajándékozták meg a világot és elsőként szabadalmaztatták 1893. február 11-én, a
két évvel korábban megkezdett kísérletek alapján, gyártásra éretten.
Tsonka Vince jóhírű szegedi „gépépítő” kovácsmester hetedik
legkisebb gyermekeként született. Már ifjú korában is érdeklődéssel figyelte a
műhelyben folyó munkát, ahol finommechanikai technológiát igénylő orvosi
műszerek is készültek. Versecen végezte az elemi iskolát és a gimnázium alsó
négy osztályát, „I. rendű eredménnyel”. Itt a német mellett latint is tanult,
ami később segítségére volt a francia nyelv elsajátításában. Ezután a szakmai
képesítés megszerzése végett édesapja műhelyében tanult 19 éves koráig. Utána az
alföld-fiumei vasút szegedi főműhelyében dolgozott. Szegedről 1873-ban
Budapestre költözött és a Magyar Államvasutak fűtőházában vállalt munkát.
Az itthon megszerzett szakmai ismeretek és a német, valamint francia
nyelvtudás birtokában, megvalósította régi tervét: 1874-ben, a maga erejében
elindult külföldi tanulmányútra. Az első állomás Bécs: az Österreichische
Staatseisenbahn Gesellschaft kötelékébe lépett. A császárvárosban nem csak a
technikai továbbképzés lehetőségeit használta ki, hanem mindent tanulmányozott,
ami természettudományos és általános műveltségét gyarapíthatta: múzeumokat,
könyvtárakat, kiállításokat látogatott. A tanulmányút további állomásai:
Korneuburg, majd St. Pölten utána Zürichben a világhírű Escher Wyss vállalatnál
helyezkedett el. 1875-ben Párizsba érkezett, ahol rövid megszakításokkal közel
két évet töltött el. Itt a Journaux-Leblond gyárban vállalt munkát. Egy kisebb
párizsi nyomdában tanulmányozhatta a Lenoir-motort és felismerte a belső égésű
motorok jelentőségét. Közben átment Angliába is és bejárta Londont, valamint más
angol nagyvárosok ipari központjait. 1876 őszén visszatért Párizsba, ahol
megtudta, hogy a budapesti Műegyetem pályázatot írt ki tanműhelyének vezetői
állására.
Csonka János sürgősen hazautazott. A műhely vezetésével őt – 32
pályázó közül a legfiatalabb, de idegen nyelveket beszélő, világlátott, nagy
gyakorlattal rendelkező, alig 25 éves fiatal szakembert – bízták meg. Működését
1877. február 11.-én kezdte meg. A tanműhelyben kezdetleges állapotokat talált
és a személyzet is hiányos volt. Az egyetem vezetősége szívesen fogadta azt az
ajánlatát, hogy saját költségére alkalmaz szakmunkásokat, ha a tanműhely gépein
végzett munkájukat a maga céljaira is felhasználhatja, elsősorban újítások és
találmányok kivitelezésére. Mivel a műhely számára külföldről beszerzett
atmoszférikus gázgép és petróleummotor nem működött kifogástalanul, maga fogott
hozzá egy tökéletesebb gázmotor megszerkesztéséhez, és azt 1879-ben meg is
építette. A több eredeti megoldást mutató első magyar gázmotor kitűnően működött
és igazolta, hogy az invenciózus fiatal feltaláló nem csak jó tervező, hanem
kiváló technológus és kivitelező is. Ezt az első nagy sikerű alkotást
találmányok hosszú sora követte, így 1882-ben a vegyes üzemű gáz- és
petróleummotor, amely szintén kifogástalanul működött.
A Csonka-motorok híre hamar túljutott az egyetem falain, így
történt, hogy Mechwart András a Ganz-gyár vezérigazgatója, 1887-ben Csonka
Jánost kérte fel az előző évben (gyárvásárlás révén) a vállalat tulajdonába
került külföldi motorok üzemképessé tételére. Ez a tény döntő jelentőségű volt:
egyrészt közvetlen kapcsolatot létesített a Műegyetem és az egyik legnagyobb
ipari vállalat között, másrészt ezzel indult meg a később barátsággá fejlődött
együttműködés közte és a gyár fiatal mérnöke: Bánki Donát között. A motorok
áttervezése sikerült, és azok Ganz-motor néven kerültek forgalomba, azzal a
kiegészítő felirattal, hogy Bánki és Csonka szabadalmainak felhasználásával
készültek (ún. Bánki-Csonka motorok). A következő években közös szabadalmaik
hosszú sora jelent meg, igazolva a gyümölcsöző együttműködést. A legnagyobb
jelentőségű találmányuk kétség kívül a karburátor volt. Ezen már tűszabályozás,
féklevegő bevezetés és pillangószelep volt. A Bánki-Csonka porlasztót az 1900.
évi párizsi (és az 1958. évi brüsszeli ) világkiállításon is bemutatták. Nagy
sikerű közös találmányaik közül még meg kell említeni a gázkalapácsot és az
automatikus csőgyújtással dolgozó motort.
A századforduló táján mindketten új feladatokat kaptak a
Műegyetemen: Bánki Donát tanszékvezető tanár lett, Csonka Jánosnak pedig az
egyetem új mechanikai- technológiai laboratóriumát kellett berendeznie, így mint
feltalálók is különváltak, de barátságuk és együttműködésük sohasem szűnt meg. A
kimagasló műszaki alkotásokkal párhuzamosan Csonka János elévülhetetlen
érdemeket szerzett a magyar műszaki felsőoktatás gyakorlati részének folyamatos
korszerűsítésével is. Világhírű műegyetemi tanárok voltak barátai és
feltalálótársai, a külföldi kiválóságok közül a barátai közé tartozott Robert
Bosch. Találmányok hosszú sora jelezte még az oktatás mellett végzett
tevékenységét. Tervezett és készített papír- és szövetszakítógépet, számos
műszert és mérőberendezést, amiket határainkon túl is használtak. Kedvelt
területe volt a motorszerkesztés mellett a gépjárműtervezés. A Magyar Posta
számára készített motoros triciklit, majd gépkocsit, amely mint postaautó 1905.
május 31.-én indult sikeres próbaútjára. Innen számítjuk a magyar autógyártás
kezdetét. De ő tervezte és készítette az első hazai kompresszoros motort,
tűzoltó-, csónak-, bányamozdony- és sínautómotort, személygépkocsit és
autóbuszt. Ő alkalmazta először a motorgyártásban az alumíniumot, a vezérelt
szívószelepet, a nagyfeszültségű mágnesgyújtást. Műszaki irodalmi
tevékenységének eredménye: az első magyar automobil szakszótár. Csonka János
érdemeit mind a Műegyetem, mind a magyar mérnöktársadalom hálával ismerte el, és
nyugdíjazása előtt 1924-ben, a Mérnöki Kamara feljogosította a gépészmérnöki cím
használatára.
Nyugdíjaztatásakor házának alagsorában szerény gépműhelyt rendezett
be, a saját maga készítette szerszámgépekkel. A műhely első munkásai fiai voltak
(közülük Pál építészmérnök, János és Béla gépészmérnök). Amikor a sok
megrendelés halaszthatatlanná tette a bővítést, a műhely egy része a
Műegyetemmel szemben lévő raktárhelyiségbe költözött. Szociális érzékére
jellemző, hogy a 30-as évek világgazdasági válsága idején sem alkalmazott
létszám-, vagy bércsökkentést. A gépműhely rohamosan fejlődött, és az
összlétszám 1938-ban már 300 főre emelkedett. Ekkor merült fel a gyáralapítás
gondolata, és maga is nagy kedvvel vett részt a Fehérvári úton építendő motor-
és gépgyár tervezésében. A gyár építése azonban még meg sem kezdődött, amikor
rövid betegség után meghalt. Aktivitására jellemző, hogy közel nyolcvannégy éves
korában, 1935-ben nyújtotta be utolsó szabadalmát egy motoros gépcsoportra, a
„Hordozható, szétszedhető láncfűrész-berendezés”-re. Emlékét több szobor,
emlékmű és utca őrzi. Születésének 130 éves évfordulóján a Budapesti Műszaki
Egyetem járműgépészeti intézetének laboratóriuma az ő nevét vette fel.
Csonka János
1895 után megadott szabadalmai
(a szabadalmak száma: 4)
Lajstrom-
szám |
A bejelentés
napja |
Osztály-
jelzete |
A szabadalom
címe |
7159* |
1896. 04. 25. |
V/d/2 |
Automatikus
csõgyújtás gáz- és petróleummotoroknál |
100135 |
1929. 05. 03. |
V/d/2 |
Szabályozó
szerkezet belsõ égésû motorokhoz |
103768 |
1929. 11. 02. |
V/d/2 |
Szerkezet
belsõ égésû motorok gyújtáspontjának önmûködõ kényszerbeállítására |
114503 |
1935. 10. 10. |
VIII/c |
Hordozható és szétszedhetõ
láncfûrész-berendezés |
* Bánki Donáttal
közös szabadalom
|